onsdag 26 november 2008

Näsduksfodral

Vad passar väl bättre än att sy näsduksfodral såhär i förkylningstider?
Sedan så tänkte jag att det kan ju vara kul att ge bort i julklapp. Jag blev inspirerad av min kompis Linnzan som har sytt flera såna.
Ligger just nu hemma och är sjuk, men har orkat pyssla lite mellan hostattacker och snytning av näsan. Resultatet blev dessa.
Jag har använt mitt underbara mås-tyg från IKEA sen ett tyg jag haft liggandes länge i beige med guldtryck.Modellen är väldigt lätt att sy
Till ett fodral klipper man två tygbitar i storleken 15x17 cm
Använd en bit som foder och sen valfritt mönstrat tyg till yttertyg eller också gör man dem i samma tyg
Lägg tygerna räta mot räta och sy ihop kortsidorna.
Vänd dem ut ch in och pressa. Sy ev en stickning på kanterna
Vik de ihopsydda kanterna med rätan mot varandra så att de möts på mitten, sy sen ihop de två kortändorna som inte är ihopsydda.

Vänd fodralet ut och in, pressa sen är det klart! ¨
Under kvällen så kom jag på en ide att sy på små röda pärlor så att fåglarna får ögon.
Lägger ut en liten bild på det.


Inga kommentarer: