torsdag 19 juli 2012

Babynest

Jag har sytt ett babynest som det tydligen heter. Saknade det med första barnet och bestämde mig för att sy ett sådant nu. Så smidigt att ha emellan sig när alla sover i sängen och barnet fortfarande är så litet att det säkert inte vill sova i sin egen spjälsäng. Dessutom tror jag att det kommer att passa bra i barnvagnen när han fortfarande är nyfödd eller i soffan, det är ju portabelt och små barn är svåra att flytta när de har somnat.

När barnet växer så kan man använda det utan att dra ihop snörena
När barnet är nyfött så är det bara att dra ihop snörena så det blir riktigt ombonat
Jag började med att klippa en rektangel i dubbel lakansväv 80x60 cm
Sedan rundade jag hörnen med hjälp av en pajform, nedtill ska det vara 15x15 cm (har lagt små lappar på tyget med mått som säkert syns om man dubbelklickar på bilden). Sy ihop nestet runt om, från nedre böjen till böjen på motsatt sida, tänk på att lämna öppet så du kan fylla det.
Kantbandet (ca:2 m) syr du fast längs yttersömmen innan du fyller själva nestet, sy ända ner till "böjen", trä sedan i snodden, (ganska lång, säkert 2-2,5 m). Fyllningen till liggdelen klipptes dubbel, ca: 30x60 cm som jag rundade upptill.Sy en botten innan du fyller nestet och då ca: 15 cm från kanten, runda av upptill.
Jag valde att fylla med ett billigt vaddtäcke från IKEA, klippte ca: 2 m x60 cm och rullade ihop. Sy ihop den raka nedre delen och täck ev sömmen med ett kantband, restrerande 2 små öppningar på "böjarna" syr du snyggast ihop för hand.

Inga kommentarer: